menu

Lichaam na de zwangerschap

In de periode na de bevalling herstelt je lichaam zichzelf: je baarmoeder krimpt en je menstruatiecyclus komt weer op gang. Juist nu is het belangrijk om goed voor jezelf te zorgen en je lichaam voorzichtig te gaan oefenen.


Veranderd figuur

Veel vrouwen ervaren dat hun lichaam na de bevalling blijvend veranderd is. Ze wegen bijvoorbeeld iets meer, hebben minder taille of slappere buikspieren. Het effect dat een zwangerschap op je lichaam heeft, verschilt per vrouw. Je bouw en genen spelen hierbij een grote rol.

Grotere borsten

Als je bevallen bent, gaan de klieren in je borsten melk aanmaken. Daardoor worden je ze groter. Draag daarom een BH die ze goed ondersteunt. Het kan voor komen dat je borsten te veel melk bevatten, waardoor er stuwing optreedt.

Laat je goed informeren als je borstvoeding wil geven. Het is namelijk belangrijk dat je kindje voldoende melk en voedingstoffen binnenkrijgt en dat dit op een hygiënische manier gebeurt.

Menstruatiecyclus

Tussen de 8ste en 16de week na de bevalling komt je menstruatiecyclus weer op gang. Je bent weer vruchtbaar, ook al geef je borstvoeding of ben je nog niet ongesteld geweest. Denk daarom op tijd aan anticonceptie.

Gezond eten en drinken

Een zwangerschap en bevalling putten je lichaam uit. Dat geldt ook – zij het in minder mate – voor borstvoeding. Vergeet dus niet regelmatig te eten en veel te drinken. Je zult ook merken dat je hier meer behoefte aan hebt.

Je lichaam oefenen

Als je een natuurlijke bevalling hebt gehad, kun je je lichaam na een paar dagen alweer gaan oefenen. Bijvoorbeeld door je bekkenbodem- of buikspieren licht aan te spannen. Als je een ingeknipt of ingescheurd bent, moet je eerst wachten totdat je helemaal genezen bent. Bij een keizersnede is dit ook het geval.


 

facebooklinkedintwitteremail

nieuws

tweets