menu

Voeding tijdens de zwangerschap

Zwanger zijn vraagt extra aandacht voor je voeding. Zo weet je zeker dat je voldoende voedingstoffen binnenkrijgt. Je hebt tijdens een zwangerschap meer energie nodig, maar je beweegt vaak minder. Daarom is het niet nodig om voor 2 personen te eten. Bewust afvallen kan erg schadelijk zijn.


Gezond eten en drinken tijdens de zwangerschap

Het wordt aangeraden om te eten volgens de schrijf van 5. Dat houdt in dat je iedere dag voldoende groente en fruit, koolhydraten en vezels, zuivel en vlees, vet en olie en vocht binnenkrijgt. Zuivel is erg belangrijk, omdat je daar calcium in zit. Drink daarom dagelijks 2 tot 3 glazen melk en eet 1 of 2 plakken kaas.

IJzer & vitamine C

Om bloedarmoede tegen te gaan, moet je veel ijzerrijke producten eten. Bijvoorbeeld volkorenbrood en vlees. Ook vitamine C is belangrijk, want dit helpt je lichaam om het ijzer op te nemen.

Vis & vlees

Vis is van essentieel belang. De vetzuren helpen bij de ontwikkeling van je kindje. Als je vegetariër bent, kan je dat gewoon blijven tijdens je zwangerschap. Let er wel goed op dat je genoeg vitamine B en ijzer binnenkrijgt door vleesvervangers, peulvruchten, zuivelproducten en vleesvervangers te eten.

Vitamine A & foliumzuur

Vitamine A kan bij grote hoeveelheden schadelijk zijn voor je kindje. Daarom wordt het afgeraden om als zwangere vrouw orgaanvlees te eten. Vitamine D en foliumzuur heb je in deze periode juist wel extra nodig. Je kunt daar eventueel vitaminesupplementen voor slikken.

Etenswaren om te vermijden

Er is ook eten dat je tijdens je zwangerschap het beste kunt laten liggen. Je kunt er onder meer listeria, toxoplasma of salmonella door oplopen. De volgende etenswaren kun je daarom maar beter vermijden:

Tips tegen de misselijkheid

Om misselijkheid tegen te gaan, valt het aan te raden om ’s ochtends – nog voordat je opstaat - meteen iets te eten en te drinken. Ook de hele dag door eten en drinken kan goed helpen.

Tips bij brandend maagzuur

Ook bij brandend maagzuur geldt: eet de hele dag door kleine porties. Doe rustig aan en vergeet niet goed te kauwen. Koolzuurhoudende dranken en kauwgom kun je beter laten staan. Je kunt gewoon koffie en sinaasappelsap blijven drinken, maar wel met mate. Het is ook verstandig om op je houding te letten. Zit goed rechtop om je maag voldoende ruimte te geven en buk niet voorover.


 

facebooklinkedintwitteremail

nieuws

tweets